Jeroenopcuracao.reismee.nl

Verkouden op Curacao !!

Fijne mensen, ja ja Verkouden op Curacao!! Het is niet te geloven, met dit tropische weer,een onoplosbaar mysterie. Maargoed weer een korte update vanaf hiero....!! Ik zal mijn dagboek weer eens met jullie delen.... Veel leesplezier, of niet natuurlijk.... !!

Week 5

De donderdag zijn we naar de carnaval geweest van de Caprilis Kliniek, waar Susanne en Roos stage lopen. Toen we aankwamen waren we de enige vier macamba's ( Blanken ). En er waren maar weinig mensen. Dit was een carnavalsfeest voor personeelsleden en aanhang dus wij ook, al snel leek het niet zo leuk feest te worden. Na enige drankjes werd het voor de macambas toch even wat leuker. In het begin krijgen we nog een paar discrimineerde blikken en kwamen een paar negroïde vrouwen naar ons toe met gebaren op hun pols van, hoe laat is het jongens, moeten jullie niet naar huis interpreteerden Tom en ik. Naja.. we maken het beste er maar van. Na een paar polonaises en voorzichtig en paar lessen billen schudden te hebben gekregen werden we helemaal opgenomen in de groep en konden ze niet genoeg van ons krijgen. De Antilliaanse vrouwen ( grote, donkere oudere huismoeders ) naar ons toe om billen te schudden en te dansen.... Die avond liep uit tot een geweldig feest...!! Billenschudden en dansen met iedereen echt helemaal geweldig...! Ik zet binnenkort een filmpje op mijn site wat een goede sfeerimpressie geeft... ( schik niet ) het was echt te gek...!! Dus ook heel gezellig een echte Antilliaanse carnavalssfeer... !!

Zaterdag

Zaterdag ben ik met Susanne en Roos naar de Grote Knip geweest. Dit was 1 van de mooiste stranden die ik tot nu toe heb gezien. Het water was kraakhelder en het strand spierwit ,zie foto's. Hier zijn we de hele dag geweest. We hebben lekker in de zon gebakken, liedjes gezongen, gezwommen, gegeten, en gesprongen van rotsen. Deze rotsen waren ongeveer 10 meter hoog. Roos en ik dachten dit doen we wel even, er sprongen ook kleine jongentjes en meisjes naar beneden, en zelfs een forse moeder. Eenmaal boven aangekomen stonden we daar met z'n tweeën, toen moesten we eigenlijk toch wel echt. Er stonden mensen ( mooie dames )vanaf het strand te kijken dus dan loop je ook niet snel meer terug naar beneden,dan MOET je dacht ik. Toen ik daar eenmaal stond was het toch nog wel aardig hoog. Maarja.. nu is de vraag nog of het water wel diep genoeg is. Noujah daar gok ik dan wel op. Eenmaal gesprongen landde ik in het water ( ja joh ) toen ik in het water kwam voelde ik wel degelijk de bodem onder mijn voeten. Toen ik dit mededeelde aan Roos leek het ons toch beter dat Roos niet zou springen, om geen houten benen op te lopen, en Roos vanaf nu Luciel Werner te noemen.

Zaterdagavond zijn we naar de Tienerparade geweest. Dit weekend is het carnaval ( die weekenden daarvoor ook al maargoed ) Dit was mooi om te zien hoe al die mensen zich verkleden, alleen de wagens vond ik wel een beetje tegenvallen, dit kunnen die hanggroepjongeren in Heeten toch wel iets sierlijker en beter ( Zie foto's ). Bij de parade hadden we afgesproken met Suahr. Suahr is de salsaleraar waar wij les hebben gevolgd in Nederland op school, verder kennen wij hem ook van school. Hij is hier op Curacao geboren en kom hier regelmatig rond de carnaval terug. Hem hebben we dus ontmoet en hebben met hem afgesproken om bij hem zondag te gaan BBQen.

Zondag

Tom ging surfen omdat er veel wind stond. Ik ben naar de fitness gegaan om de nodige drankjes er weer uit te zweten. Tegen zes uur zijn we naar Suahr gegaan, na een tijdje gezocht te hebben kwamen we bij hem aan en hebben we kennis gemaakt met zijn familie. Dit werd een hele gezellige avond, de Antiliaanse gastvrijheid is bijzonder goed. Hele vriendelijke mensen, waar goed voor ons gezorgd werd door middel van hapjes, drankjes en natuurlijk door goede gesprekken. Zelfs toen we weg gingen kregen we tassen vol met eten mee, dat was gebruikelijk Naja oke.. Tom en ik zeiden tegen de dames snel ‘' Wij koken morgen wel'' ( Oftewel, een magnetronmaaltijdje )

Week 6

Deze week hebben Susanne, Roos, Tom en ik 2 keer gesurfd. We krijgen het al aardig onder de knie. Ik ben eindelijk na lange nachtmerries en trauma's van mij kleine roze kinderzeiltje af, ik mag nu al met een 3,2 zeil varen ja ja.. ( zegt mij ook niks maargoed ) Nee.. moet eerlijk bekennen dat het al aardig goed gaat, en heb er veel plezier in, deze week hebben we geleerd dat we alleen al naar de overkant van de baai kunnen surfen en dat is toch al wel een aardig eindje.. maar super leuk..!!!

Ook de salsalessen op niveau 1 lopen op het einde. De dames en ik gaan door op salsales niveau 2....!! Dus zus.... Ga maar alvast snel oefenen voordat ik weer ben..!! Salsa dansen is trouwens een hele goede versiertruc voor op de feestjes...!!! Bijna elke meid wil wel salsales van een jongen.. nou toevallig dat ik het kan.. !! Vandaar dak door ga naar niveau 2.. !! En ik vind het natuurlijk ook leuk om te doen....!!

De problemen met de auto blijven maar doorgaan... Nu zijn we de autopapieren weer kwijt...!!Dus moesten we weer aangifte doe. Verder haast geen problemen met de auto gehad, iets van 20 keer stilgestaan door klapbanden, lege accu's, bougiekabels die eruit gaan, benzinetank leeg, sleutels kwijt ( nieuwe sloten laten zetten ) valt allemaal best mee.. maar zo beleef je ook weer wat.. Het is altijd spannend als je alleen met de auto op pad gaat.

Vele mesnen die mij een beetje kennen zullen snel denken.. ohjah Jeroen weer... Sleutels kwijt, belangrijke papieren kwijt, maar het is een wonder... nog geen 1 keer.. ja ja nog geen 1 keer ben ik iets van dat kwijtgeraakt. Na het incident met Tom, die de sleutels heeft kwijt gemaakt, geeft Tom altijd standaard de huissleutels, autosleutels,kantoorsleutels aan mij omdat hij het niet meer aandurft, en verrassend genoeg pak ik deze taak heel serieus op me, en ben ik nog geen keer de sleutels van iets kwijtgeraakt. Tom laat gewoon de sleutels op de boodschappenband liggen bij de kassa, waarbij IK zelfs de sleutels meeneem en niet vergeet Echt een wereldwonder, ja daar staan vele van jullie van te kijken denk ik !!

Maarja straks als we op reis gaan zal ik wel weer mijn paspoort kwijtraken maarja dat is normaal als ik op reis ga...!!

Ohjah en we lopen ook nog stage,, bijna helemaal vergeten..!!

Tom en ik hebben een goed begin gemaakt. We hebben nu intakegesrepekken gehad met de deelnemers en we gaan nu de therapieën starten. Deze week zijn we begonnen met de individuele therapieën. Dit verliep goed ondanks de taalbarrière. Met een klein beetje Papiaments, Nederland, Engels en vele handgebaren komt het goed over op de jongeren. De cliënten verschillen veel van elkaar, maar hebben toch allemaal wel 1 doel en dat is proberen zich te redden in de omgeving buiten het GOG. In die omgeving gaan veel jongeren weer de fout in,en komen ze weer in een slecht sociaal milieu. Onze taak is om deze jongeren genoeg handvaten te geven om zich in die omgeving staande te houden, en verder een goed leven op te bouwen. Ik mag niet teveel vertellen over de deelnemers, maar er lopen bizarre figuren rond die veel op hun kerfstokje hebben staan. Dit is juist de uitdaging en juist het interessante van deze stage. We hebben inmiddels een goed contact opgebouwd met deze jongeren, we worden ook al wel Tom en Jerry genoemd. Vele jongeren zien het nog wel als spelletjes spelen, en sporten bij ons, ze beleven hier erg veel plezier aan valt op, maar het is moeilijk om deze jongens duidelijk te maken dat we niet de nadruk op sport leggen maar op de therapie. Een jongen bij ons op stage vroeg de 2e sessie zelfs hoeveel punten hij had gehaald in de eerste sessie, wij vroegen ons af waar hij het over had, bij navraag had deze deelnemer het idee dat hoeveel mogelijk pionnen hij omgooide met een frisbee dat hij punten verdiende bij PMT, hij dacht als hij veel punten zou scoren bij ons in de PMT dan zou hij eerder uit de gesloten inrichting mocht en dat hij naar huis kon. Zoals ik al aangaf deze jongens hebben nog niet echt een goed beeld wat wij nou eigenlijk PMT. Dit is niet alleen moeilijk bij de jongeren maar ook bij de groepsleiding, zulke therapieën die wij geven kennen zij niet, en hun hebben een heel ander zorgsysteem, waar wij wel eens van schikken, een cultuurschok.

Ze noemen het GOG een ‘'gesloten inrichting'', we zien hier erg weinig van, Volgens ons is het meer een hoteltje voor deze jongeren dan een inrichting, de jongens hoeven geen eten te maken, geen afwas te doen, geen kleren te wassen, niet schoon te maken, dit wordt allemaalvoor hun gedaan door de schoonmaaksteres en de kookploeg. Tijdens de weekenden en tijdens de carnaval zijn de jongens gewoon vrij en mogen ze naar ‘'huis'' als ze dat hebben, en wat gebeurt er als ze weer in hun oude omgeving,in hun oude patroon. Tijdens carnaval stonden wij dus ook niet raar te kijken als we jongeren uit het GOG tegen kwamen met carnaval, stomdronken en stoned als een garnaal. Dus erg goed zorgsysteem dit. Niet dat wer zelf broodnuchter waren maargoed, bevorderlijk is het niet voor de PMT.

Afgelopen zaterdag zijn we meegegaan met de jongeren van het GOG naar de Grote knip ( strand ) waar ons werd gevraagd om tijdens een Beachparty, spelletjes te doen met de jongeren. Een groep van 14 jongeren. Dit werd dus een leuke uitdaging. Om 8 uur s'ochtends werden we verwacht. Eenmaal aangekomen waren ze nog niet klaar en zouden ze wel komen, wij mochten alvast vooruit, we rijden naar het Westpunt waar de Grote knip ligt. Aangekomen om kwart voor negen dachten we van.. nou fftjes lekker relaxten en dan zetten we onze spullen wel klaar, We hadden rekening gehouden met de Antiliaanse klok, dus dat zou nog wel ff een uurtje duren, dus dat betekende nog ff een uurtjuh relaxen. Maar deze Antiliaanse klok was wel erg vertraagd, na dik 3 uur gewacht te hebben kwamen ze aankakken. Het mooiste was nog dat ze er geen woord over zeiden van .. oh sorry dat jullie zo lang moesten wachten.. maargoed.. laten we maar het beste van maken.

De activiten die we deden sloegen aan en de jongeren hadden erg veel plezier van onze activiteiten. Toen Tom en ik met een frisbee gingen overgooien, kwamen ze nieuwsgierig naar ons toe, en vroegen ze wat dat in godsnaam was. Z'n ding hadden velen nog nooit gezien, maar waar ze uiteindelijk erg veel plezier aan beleefden. Verder hebben we gezwommen, van rotsen gesprongen en geBBQ.

Het barbequen is hier erg populair. We hebben dan ook vaak barbequen van vele vrienden en vriendinnen die we hier allemaal hebben leren kennen. Erg veel leuke nieuwe mensen ontmoet, waar je snel uitgenodigd wordt om s'ávonds een hapje en een drankje te doen, erg gezellig.

Tot zover weer een kleine update vanaf Willemstad. Nogmaals schroom niet om me te mailen, reacties te plaatsen, krabbelen,te smsen,en te bellen vanaf Nederland altijd leuk om berichten en roddels te horen hoe het in Nederland er aan toe gaat. Ik probeer zelf ook contact te onderhouden maar dat is soms erg lastig door mijn drukke Antilliaanse agenda, maar doe mun best...!

Fijne vrienden/vriendinnen, familie, kennissen ik wens jullie het beste en hoor graag van jullie..!!

Wees gegroet,

Jeroen !

Reacties

Reacties

Marlou

Hee Jeroen,

heerlijk herkenbaar allemaal. De Antilliaanse relaxtheid, het niet nakomen van afspraken vooral op tijdschema's, de auto's, haha, je gaat het allemaal waarderen als je weer in Nederland bent. Heb je ook nog een duik genomen bij de Kleine Knip? Over kraakhelder en spierwit gesproken; Cas Abao al gezien? Geniet ervan! En succes met je stage, hele uitdaging inderdaad.

XMarlou

Marjolein Tepperik

Heee Jeroen!

Poeee..het ziet er super chill uit allemaal..! Het lijkt me wel wat die Antiliaanse relaxheid! Geniet er maar goed van ..en helaas kan ik deze koninginnedag geen overheerlijke soep maken voor de heren..want dan zit ik nog even hier in Zweden...maar wie weet in de zomervakantie! ;)..we zullen zien!

Geniet ervan en veel succes met je stage!

xx Marjolein

Christiaan WS

Bon tardi, jeroen.

mooie verhalen.!
JIj vermaakt je prima, zo te lezen!
Ben helemaal jaloers.

Veel plezier nog.. en rustig aan he

Ayo..

lieke

He wicked,

Je schrijft echt geweldig!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik lig de hele tijd in en deuk.

Er zijn ook nog mensen die moeten werken en dus niet alle tijd hebben om zoveel salsa te dansen als jullie hi hi.
Volgens mij moet ik maar even prive salsales gaan nemen als ik dit zo hoor.

Zet maar eens even een filmpje op je site met je salsakunsten, dan weet ik wat ik kan verwachten.

x je zus

Marieke

Hey Jeroentje!!!
Whaaa die foto's zijn echt te mooi!!!! En je verhalen zijn weer heel leuk om te lezen... Dat is wel ff lekker hoor, dan weet ik als ik voor school bezig ben en het buiten weer eens regent dat er toch nog plekken op de wereld zijn waar het wel super chill is en het ultieme vakantie gevoel bestaat haha ;P .... Ook al ben je uiteraard ook heel druk met je stage.. Maar wel fijn dat je het op je stage ook naar je zin hebt!! Zijn jullie reisplannen voor straks al een beetje besproken, of zie je wel hoe het allemaal loopt?? Jij bent straks trouwens wel echt the bombbbbbb hoor als je dan weer in NL in de bloopers of zo gaat staan shaken..... ( met al die salsa lessen van je)!! Hier gaat alles ook goed..... weinig nieuws... maar hoop dat ik vanaf mei lekker kan gaan terrassennn ( want dan ben ik zo ongeveer afgestudeerd als het goed is ;) ) Maar nog ff een paar weekjes keihard buffelen... Geniet er van Booggggg... De tijd vliegt..... en ik ben heel benieuwd hoe het duiken straks is daar... dat lijkt me echt zoooo vet!!!! en ga je nog met dolfijntjes zwemmen???
Have fun!!! Dikke kusssssie Marieke

Roel

Heeey figuur!!!!
Leuke verhalen zeg.. zo te lezen vermaak je je prima!
Have fun en ben benieuwd naar jullie carnavals-filmpie;P

Yooooooww mazzelss

Marieke

Whaaaaa Geweldig fimpje!!!!!!! kussie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!